Przejdź do treści

Wygląd strony internetowej – jakie ma znaczenie? – cz.2

Wygląd strony WWW - foto

IDENTYFIKACJA

Kolejnym ważnym czynnikiem związanym z wyglądem strony WWW jest korelacja między identyfikacją wizualną firmy oraz szatą graficzną strony i tematyką, której dotyczy. Już sama kolorystyka dużo mówi o niej użytkownikowi. Przykładowo, strona przeznaczona dla dzieci może – a nawet powinna – być bardziej kolorowa, podczas gdy np. strona przeznaczona dla urzędu powinna być stonowana kolorystycznie. W przypadku stron firmowych chodzi oczywiście o coś więcej. Sektor, w jakim działa firma, ma duży wpływ na zastosowaną na stronie kolorystykę i wybrane elementy graficzne. Pewne typy zestawień kolorystycznych i elementów graficznych kojarzą się bowiem odbiorcy z określoną branżą. Koniecznie należy wykorzystać ten schemat postrzegania stron internetowych przez ich użytkowników . Dopasowując szatę graficzną docelowej strony do skojarzeń z przedmiotem działalności firmy, zapewni się jej większą wiarygodność wśród odbiorców. I tak np. strona kwiaciarni powinna być utrzymana w naturalnej kolorystyce, nawiązującej do piękna kwiatów. Strona sklepu jubilerskiego powinna przywodzić na myśl luksus i elegancję – sprawdzi się tu np. ciemna kolorystyka na której tle będzie świetnie wyeksponowana oferowana biżuteria. Poza samą kolorystyką duże znaczenie mają także elementy wizualne, identyfikujące daną firmę, np. logotyp, ulotki, katalogi, itp. Szata graficzna strony musi być z nimi spójna.

ESTETYKA

Wszystkie elementy umieszczone na stronie muszą być nieskazitelne, tzn. takie, którym nie można niczego zarzucić. Muszą mieć one odpowiednią wielkość, rozdzielczość i prawidłową ostrość. Dotyczy to przede wszystkim zdjęć i elementów graficznych. Niejednokrotnie można spotkać się z efektem rozmycia zdjęcia, wynikającym najczęściej z automatycznego powiększenia go do zbyt dużych rozmiarów. Tego typu niedopracowane elementy zniechęcają użytkowników do strony, a pośrednio do jej właściciela. Dlatego należy zadbać o estetyczne wykończenie strony, tj. równe odstępy elementów od krawędzi ekranu, równe odstępy między poszczególnymi elementami umieszczonymi na stronie, czy też powtarzalność charakterystycznych elementów (np. linki jednego typu na stronie powinny być w jednym kolorze). Dzięki estetycznemu wykończeniu strona będzie postrzegana jako profesjonalna, a jej przeglądanie będzie dla użytkowników przyjemnością.

ZGODNOŚĆ Z AKTUALNYMI TRENDAMI

W świecie stron WWW, jak w każdym innym, istnieje pewna przemijająca z czasem moda i wypływające z niej trendy. Obecnie na wygląd stron internetowych oddziaływują następujące z nich:
– jak najmniej elementów graficznych dzięki zastosowaniu kaskadowych styli CSS3 – to powoduje że strona jest naprawdę 'lekka’ i szybko się wgrywa,
– jeśli zdjęcie na stronie głównej to duże, najlepiej zajmujące cały ekran – silnie nawiązujące do tematyki strony, stanowiące tło dla jej zawartości,
– dopasowanie strony do szerokości ekranu – dzięki temu wykorzystana jest cała dostępna jego powierzchnia,
– elementy interaktywne – chaty on-line, sondy, newslettery – pozwalają na nawiązanie bezpośredniego kontaktu z użytkownikiem i natychmiastowego zaspokojenia jego potrzeb.

Reasumując.
Dopilnuj aby Twoja strona była zwięzła, czytelna i nie zmuszała do myślenia.
Zwróć uwagę na odpowiednią kompozycję zawartych elementów.
Dostosuj wygląd strony do tematyki, której dotyczy.
Zadbaj o jej spójność wizualną z elementami identyfikującymi Twoją działalność.
Przypilnuj estetyki jej wykonania.
Podążaj za aktualnymi trendami.